Programy Podsumowanie        

 

„Dla każdego coś innego – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w Łukowie”


     

 

    Szkoła Podstawowa Nr 1 w Łukowie uczestniczy w realizacji projektu „ Dla każdego coś innego- indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych w Łukowie”. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci w młodszym wieku szkolnym.

    W ramach realizacji projektu w naszej szkole prowadzone są zajęcia dodatkowe dla dzieci z zaburzeniami umiejętności szkolnych oraz zajęcia dodatkowe rozwijające umiejętności i zainteresowania uczniów.

W zajęciach uczestniczy  253 uczniów, co stanowi  56 % uczniów klas I- III. Zajęcia prowadzi 25 nauczycieli. Każdy z nich realizuje opracowany przez siebie program.

Rodzaj zajęć

Tytuł programu

Nauczyciel realizujący zajęcia

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu

„ I Ty będziesz dobrze czytać i pisać”

 „ Bawię się i uczę”

 „ Uczę się przez zmysły”

p. A. Dmowska- Ciołek
 

 p. D. Nurzyńska

 p. A. Nikiel- Kowalczyk

Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych

 „ Chcę liczyć coraz lepiej”

 „ Wesoła matematyka”

 p. D. Domańska

 p. D. Nurzyńska

Zajęcia logopedyczne

„ Chcę dobrze mówić”

p. E. Lutowierska

Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej

„ Jak pomyślę, tak zrobię”

p. A. Tymińska

Gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy

„ Proste plecy”

p. B. Wegner

 Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze

„ W świecie barw, dźwięków, zapachów, dotyku i światła- polisensoryczne doświadczanie świata”

p. A. Nikiel- Kowalczyk

Zajęcia relaksacyjne

„ Rozwój daje radość”

 „ Zabawa i nauka w kolorowym świecie”

„ Muzykoterapia”

p. I. Dębowska

 p. A. Dziewulska
 

 p. Bożena Śledź

Zajęcia rozwijające zdolności językowe

„ Angielski na wesoło”

 „ Smart Kids”

p. M. Boreczek

 p. A. Wysocka

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych matematycznie

„ Myśląca główka”

 „ W krainie Matematycji”

 „ Liczę jak komputer”

 „ Myślę, liczę, rozwiązuję”

p. B. Zaniewicz

 p. K. Mikulska

 p. U. Chojnacka

 p. B. Ponikowska

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych przyrodniczo

„ Jakie to wszystko ciekawe”

p. B. Czubaszek

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych plastycznie

„ Zręczne ręce”

„ Mały artysta”

 „ Złote rączki”

p. H. Wiącek

 p. E. Świerczewska

 p. M. Jastrzębska

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych manualnie

„ Mistrz origami”

p. A. Peryt

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych muzycznie

„ Studio piosenki”

p. A. Pudełek

Zajęcia dla uczniów uzdolnionych tanecznie

„ Tańcz i Ty”

p. Bożena Śledź

 Zajęcia dla uczniów uzdolnionych fizycznie (sport)

„ Talenty sportowe są wśród Was”

 „ I Ty możesz zostać gwiazdą sportu”

 „ Szybciej, wyżej, dalej”

p. J. Rzymowski

 p. R. Samujło
 

 p. E. Czerkas

Do realizacji zajęć w ramach w/w projektu nasza szkoła otrzyma pomoce dydaktyczne i sprzęt wartości 93. 838, 50 zł (sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego).

Koordynator szkolny Danuta Nurzyńska

 


    Zajęcia dodatkowe rozwijające umiejętności i zainteresowania uczniów uzdolnionych matematycznie były realizowane od 27.09.2011r. do 21.12.2011r. w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łukowie dla czterech grup:

1. „Liczę jak komputer” – 8 uczestników, prowadząca Urszula Chojnacka.

2. „Myślę, liczę, rozwiązuję” – 11 uczestników, prowadząca Barbara Ponikowska.

3. „Myśląca główka” – 7 uczestników, prowadząca Barbara Zaniewicz.

4. „W krainie Matematycji” – 7 uczestników, prowadząca Katarzyna Mikulska.

W terminie tym zostało zrealizowanych łącznie 100 godzin zajęć dodatkowych. Zajęcia te były dla dzieci szczególnie cenne, ponieważ spełniały różnorodne dydaktyczne i wychowawcze cele i zadania:

- przyczyniały się do wszechstronnego rozwoju uczniów, a przede wszystkim do rozwijania ich zdolności poznawczych i pobudzania do samodzielnego, logicznego myślenia;

- kształtowały rozumienie określonych programami pojęć matematycznych wraz z opanowaniem odpowiednich umiejętności i ich doskonaleniem;

- usprawniały technikę liczenia;

- rozwijały orientację przestrzenną, określanie czasu w systemie 12 i 24 - godzinnym;

- wyrabiały umiejętność koncentracji, wytrwałość w przezwyciężaniu trudności;

- rozwijały umiejętność współpracy.

         Zajęcia prowadzone były w swobodnej atmosferze, co sprawiało, że uczniowie chętnie na nie uczęszczali. Podczas ich trwania dzieci pracowały  w zespołach, parach lub indywidualnie. Przydatne okazały się wszelkie formy pracy zespołowej umożliwiające łączenie osobistych doświadczeń członków grupy.

         Preferowanym sposobem pracy na zajęciach było czynnościowe nauczanie matematyki ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących.

         Podczas realizowania zajęć dodatkowych rozwijających umiejętności i zainteresowania uczniów uzdolnionych matematycznie wykorzystywane były różnorodne środki dydaktyczne: miarki krawieckie, papierowe zegary, kostki do gry, gry dydaktyczne, skarbce i skarbnice matematyczne wydawnictwa Nowa Era, zapałki, figury geometryczne, kasztany. Wykorzystywano również samodzielnie wykonane i zgromadzone przez nauczyciela inne pomoce dydaktyczne. Uczniowie korzystali także z dodatkowych atrakcyjnych podręczników do zajęć otrzymanych z Europejskiego Funduszu Społecznego: „Matematyka z Filipem” Wydawnictwo IMPULS, „Uczę się liczyć, łamigłówki” Wyd. SIGMA, „Matematyczne zabawy dla Kangurków” oraz „Matematyka z wesołym kangurem” Wyd. Aksjomat.

Szczególnie interesujące okazały się zajęcia z wykorzystaniem różnorodnych multimedialnych gier matematycznych: „Fabryka Zabawek”, „Stare Zamczysko”, „Klik uczy liczyć”, „Szkoła na miarę”.

         Nauczyciele prowadzący zajęcia dokonują bieżącej ewaluacji oraz monitorują ich przebieg poprzez:

- obserwację wyników osiąganych przez uczniów,

- analizę kart pracy,

- rozmowę z wychowawcą i rodzicami o wynikach osiąganych przez dzieci.

         Wynikiem aktywnego i systematycznego uczestnictwa Beneficjentów w zajęciach jest wyposażenie ich w wiadomości i umiejętności niezbędne w życiu codziennym. Warunkuje to powodzenie na dalszym etapie kształcenia, wykształca nawyk dokładności i staranności oraz wyrabia umiejętność współpracy i koncentracji.

 

„Liczę jak komputer” –  prowadząca Urszula Chojnacka

 

 

 

„Myślę, liczę, rozwiązuję” –  prowadząca Barbara Ponikowska

 
 

 

„Myśląca główka” –  prowadząca Barbara Zaniewicz

   

 

„W krainie Matematycji” – Katarzyna Mikulska

   

 


Od 27 września br. szkolnego, w ramach projektu „Dla każdego coś innego – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I - III szkół podstawowych w Łukowie” odbywają się zajęcia dodatkowe dla dzieci uzdolnionych przyrodniczo pt. „Jakie to wszystko ciekawe”. Uczestniczą w nich uczniowie klasy I e, zajęcia w wymiarze 2 godz. tygodniowo prowadzi Barbara Czubaszek. W ich trakcie jest realizowany program, którego główne założenie to rozwijanie i kształtowanie myślenia naukowego – rozumianego jako umiejętność formułowania wniosków z empirycznych sposobów poznawania przyrody.

Uczniowie realizują zagadnienia przyrodnicze wynikające z aktualnej pory roku, stanu otaczającej przyrody. I tak we wrześniu, gdy plony były jeszcze w ogrodach, dzieci wyruszyły na działkę. Obserwowały rosnące warzywa, ich budowę, a potem ze smakiem zajadały wyrwane przez siebie marchewki. Jesień to piękna, „złota” pora roku. Dzieci obserwowały liście, zastanawiały się dlaczego zmieniają kolor, dlaczego spadają z drzew. Ponieważ pogoda dopisywała wszystkie zajęcia odbywały się w plenerze. Bardzo ciekawe zajęcia dotyczyły życia pod korą drzew. Dzieci obserwowały przez lupy pień drzewa, a także przyniesioną z lasu korę, wyciągały wnioski.

Kolejny blok tematów dotyczył wody. Dzieci zapoznały się z mapą i globusem, wskazywały rzeki, morza, oceany. Na podstawie obserwacji i doświadczeń poznały trzy stany skupienia wody. Największą frajdę przyniosły zajęcia dotyczące powstawania śniegu, wyglądu śnieżynek. Przyroda sprawiła dzieciom niespodziankę, gdyż  wtedy spadł pierwszy śnieg. Zajęcia przyrodnicze są bardzo lubiane, dzieci chętnie i aktywnie w nich uczestniczą, dokonują obserwacji, a potem wyciągają bardzo mądre wnioski. Tak zdobyta wiedza i umiejętności zostają na długo.

Opracowała Barbara Czubaszek


W ramach projektu  ,,Dla każdego coś innego – indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w Łukowie” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany jest program Mistrz  Origami”. Adresatami programu są uczniowie kl. I – II Szkoły Podstawowej Nr 1 im. ks. G. Piramowicza w Łukowie. Zajęcia prowadzone są 2 x w tygodniu  po 45 minut przez Agnieszkę Peryt – wychowawcę świetlicy szkolnej.

Działania podjęte podczas realizacji programu umożliwiły uczniom zdobycie dodatkowej wiedzy i umiejętności poprzez rozwijanie ich zainteresowań. Przyczyniły się do rozwoju zdolności manualnych uczniów, a także pozwoliły aktywnie spędzić czas wolny.

Origami to znakomita zabawa, a zarazem sztuka składania papieru wywodząca się z Japonii. Sztuka ta polega na składaniu figurek z kartki papieru. Fantastyczne kształty powstają przy pomocy zręcznych zgięć papieru, fantazji i znajomości reguł składania.

 Wykonywane prace powstają z kwadratu, prostokąta, koła. Dotychczas uczniowie złożyli m. in. zakładki do książki, ptaki, aniołki, pudełka, gwiazdy, choinki,  koperty, kwiaty, kartki okolicznościowe.

Podczas prowadzonych zajęć uczniowie wykonują aniołka stosując technikę kiri –origami płaskiego z kół. Doskonalą umiejętność posługiwania się nożyczkami w sposób właściwy i bezpieczny.

Podczas wykonywania prac uczniowie nabywają umiejętność  właściwego organizowania miejsce pracy.

 

Uczniowie uczą się uznawać zasadę, że praca powinna być wykonywana: dokładnie, solidnie i estetycznie. 

Uczniowie wykonują kartkę świąteczną techniką origami płaskiego z kół.Uczą się właściwie dobierać papier. Potrafią pracować w oparciu o instrukcję.

 

Uczniowie dążą do ukończenia rozpoczętej pracy.

Są samodzielni i odpowiedzialni.

Uczniowie pracują w oparciu o  instrukcją nauczyciela.

Na fotografii wykonują koperty z origami przestrzennego z kwadratu i prostokąta.

 

Uczniowie potrafią pracować w oparciu o instrukcję, która zawiera kolejne kroki składania papieru. Na zajęciach doskonalą precyzję manualną.

Zajęcia wzmacniają więzi w grupie.

 

Uczniowie oszczędnie gospodarują papierem.

Uczniowie dążą do wykonania rozpoczętej pracy.

 

Podczas  zajęć wykonywali kostki „Słonecznik” z orgiami modułowego z kwadratu.

Ćwiczyli sprawność manualną i cierpliwość.

 

Uczniowie cieszyli się z każdej wykonanej pracy.

W uczniach wzrasta poczucie własnej wartości.

 

W trakcie zajęć uczniowie składali gwiazdy z origami przestrzennego z czterech pasków.  Sztuka orgiami wyrabia pracowitość, ćwiczy pamięć, wyrabia dokładność.

Origami to doskonała zabawa dająca radość i satysfakcję z własnej pracy. Efekt pracy wyzwala w dziecku chęć do nowej twórczości.

 Z radością należy stwierdzić, że realizacja programu „Mistrz Origami” przynosi  oczekiwane rezultaty.

Agnieszka Peryt


 Zajęcia dodatkowe dla uczniów uzdolnionych plastycznie prowadzone są w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łukowie w trzech grupach. Program :

„ Mały artysta” realizuje pani Elżbieta Świerczewska

„ Zręczne ręce” – prowadzi pani Hanna Wiącek

„ Złote rączki” – prowadzi pani Marzena Jastrzębska

    Realizacja zajęć rozpoczęła się od dnia 27.09.2011 roku. Termin zakończenia projektu 29.06.2012 roku.

Programy zajęć plastycznych przeznaczone są do prowadzenia świadomie zaplanowanego procesu, którego celem jest rozwijanie dziecięcych talentów oraz wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem

i możliwościami rozwojowymi. Uczestnicy programów są poinformowani, że biorą udział w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

    Do programu przystąpili uczniowie, którzy ujawnili swój talent i zdolności plastyczne. Rekrutacja uczniów odbyła się we wrześniu 2011 roku. Diagnozy dokonałyśmy poprzez rozmowy z rodzicami, wychowawczyniami uczącymi

w przedszkolach i zerówkach oraz własnych obserwacji w czasie zajęć szkolnych.

    W programie „ Mały artysta” bierze udział sześcioro dzieci z klasy  If  w tym : cztery dziewczynki i dwóch chłopców.

    W programie „Zręczne ręce” uczestniczy jedenaścioro uczniów z klasy I c w tym: siedem dziewczynek i czterech chłopców.

    W programie „Złote rączki” jest sześć dziewczynek z klasy III a.

    Zajęcia w trzech grupach „ Mały artysta”, „Zręczne ręce”, „Złote rączki” odbywają się raz w tygodniu w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych. Do dnia 21 grudnia zrealizowałyśmy po 24 godziny zajęć dla każdej grupy uwzględniając postawione w programie cele.

1.     Rozwijanie u dzieci zainteresowań i uzdolnień plastycznych

2.     Zdobywanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami i narzędziami (ołówek, patyk, kredki pastelowe, pędzel, węgiel)

3.     Nabywanie umiejętności współdziałania w grupie

4.     Wyzwalanie kreatywnej postawy dziecka

5.     Wyposażanie w ogólną wiedzę o dziedzinach sztuk plastycznych ( albumy, reprodukcje)

6.     Wzbogacanie doświadczeń dziecka

7.      Wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy

    Dzięki różnorodnym technikom dzieci zapoznawały się z materiałami, z którymi nie miały do tej pory kontaktu lub w niewielkim zakresie. Na zajęciach stawiałyśmy na indywidualny rozwój dziecka. Służyłyśmy dzieciom pomocą, ale ich nie wyręczałyśmy.         Podchodząc do dziecka starałyśmy się wychwycić indywidualne talenty i potrzeby, poszerzając tym samym ich możliwości poznawcze oraz manualne. Monitoringu i ewaluacji dokonujemy poprzez zbieranie prac i dokładną jej analizę, która pozwala nam stwierdzić o postępach dzieci. Uczestnictwo dzieci na zajęciach dokumentowane jest wpisem tematów w dzienniku zajęć w oparciu o opracowane harmonogramy oraz sprawdzanie listy obecności. Posiadamy również dokumentację fotograficzną.

Realizując wyżej wymienione programy promujemy szkołę w środowisku oraz rozwijamy swoją kreatywność i samorealizację, która daje nam poczucie satysfakcji.

 

Zdjęcie 1. Prace plastyczne – Kartki świąteczne – forma użytkowa kl. If.

Zdjęcie 2. Prace plastyczne – Ptasie trele – wycinanka - kl. If.

Zdjęcie 3. Prace plastyczne – Światła nocą – pastele  - kl. If.

Zdjęcie 4. Prace plastyczne – Jabłoneczka, jesienny krajobraz– collage -  kl. If.

Zdjęcie 5. Prace plastyczne – Zamku wróżki kolorów– wycinanka kl. If.

Zdjęcie 6. Uczennica If na zajęciach „Mały artysta”.

Zdjęcie 7. Uczennice If na zajęciach „Mały artysta”.

Zdjęcie 8. Uczniowie If na zajęciach „Mały artysta”.

Zdjęcie 8. Uczniowie If na zajęciach „Mały artysta”. Zabawa kolorami dmuchanie baniek mydlanych.

Zdjęcie 9. Uczniowie Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 10. Uczniowie Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 11. Galeria prac uczniów Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 12. Galeria prac uczniów Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 13. Galeria prac uczniów Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 14. Galeria prac uczniów Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

Zdjęcie 15. Galeria prac uczniów Ic na zajęciach „Zręczne ręce”.

 

 

 

   


STRONA GŁÓWNA | O SZKOLE | GALERIA | DOKUMENTY | OSIĄGNIĘCIA | KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE | SPORT | SAMORZĄD UCZNIOWSKI | AKTUALNOŚCI | DLA NAUCZYCIELI | DLA UCZNIÓW | DLA RODZICÓW | PRZETARGI | ARCHIWUM | KONTAKT