Zespół przedm. "Trzeciak" Publikacje        

Warsztaty ćwiczenia i gry dydaktyczne w nauczaniu ortografii

23 listopada nauczycielki kształcenia zintegrowanego uczestniczyły w 6-cio godzinnych warsztatach „Ćwiczenia i gry dydaktyczne w nauczaniu ortografii”.
Program obejmował:
  1. Zasady i metody polskiej ortografii.
  2. Rodzaje ćwiczeń ortograficznych.
  3. Miejsce ćwiczeń ortograficznych w dniu aktywności dziecka.
  4. Wykorzystanie zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii.
  5. Planowanie konkursów ortograficznych.
Wśród ćwiczeń ortograficznych wyróżnia się następujące rodzaje: przepisywanie, pisanie z komentarzem, pisania z pamięci i pisanie ze słuchu. Wymienione 4 typy ćwiczeń występują we wzajemnym powiązaniu. Różnorodność i urozmaicenie ćwiczeń przyczynia się do wzbudzenia zainteresowania ucznia i osiągania tym samym lepszych wyników, Wszystkie ćwiczenia opierają się na znajomości reguł ortograficznych, na pomięci wzrokowej, słuchowej i motorycznej.
Celowo i poprawnie przeprowadzone ćwiczenia ortograficzne „powinny odpowiadać następującym warunkom”:
Ważny jest także dobór tekstów do ćwiczeń ortograficznych. Tekst musi odpowiadać następującym warunkom :
Konsultantka ds. kształcenia zintegrowanego – mgr Grażyna Laszuk przedstawiła ciekawe ćwiczenia, gry dydaktyczne, testy ortograficzne oraz takie interesujące sposoby pracy, jak fiszki autokorektywne czy technika 635. Szczególnie dużo radości uczestniczkom spotkania sprawiła praca warsztatowa polegająca na tworzeniu ortograficznych rysunków, np. Kota Cudaka lub Kota Królewskiego.

Dokończ rysunki kota, ukryj w jego postaci jak najwięcej liter ó lub u:

Dokończ rysowanie Kota Królewskiego. Ukryj w jego postaci jak najwięcej liter ó.

Dokończ rysowanie Kota Cudaka. Ukryj w jego postaci jak najwięcej liter u.

Wersja w formacie MS Word